BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, January 25, 2010

MENJADI PENDENGAR YANG BAIK

Adakah diam itu lebih baik atau jalan yang terbaik untuk dilakukan? Kadang-kadang apabila kita mendiamkan diri ketika orang lain sedang marah-marah menyebabkan orang berkenaan akan reda kemarahannya. Namun, jika kita terus mendiamkan diri kita kan terus ditekan, dikecam dan berbagai lagi malah dituduh bersalah. Sebenarnya sikap mendiamkan diri kena pada masa tertentu namun tidak sesuai pada ketika yang lain. Sepatutnya kita bukan mendiamkan diri, tetapi menjadi pendengar yang baik. Menjadi pendengar yang baik bukanlah usaha yang mudah. Seseorang harus dapat bersikap objektif dan dapat memahami pesan yang disampaikan oleh lawan berkomunikasinya. Menjadi pendengar yang baik adalah segala-galanya bagi memulakan komunikasi yang berkesan.

Sebenarnya memang sedikit mereka yang benar-benar menjadi pendengar yang baik. Kajian menunjukkan mereka yang berjaya dalam hidup hampir semuanya merupakan seorang komunikator yang berkesan dan menjadi pendengar yang baik. Malah mereka yang mempunyai kemahiran sosial dan perhubungan awam yang baik terdiri daripada komunikator yang pandai berbicara dan dalam masa yang sama juga menjadi pendengar yang pintar.

Mereka yang mempunyai kemahiran komunikasi yang baik terdiri daripada mereka yang tahu bila dia perlu memperkatakan sesuatu, dan bila pula masanya untuk diam dan menjadi pendengar yang baik. Bila waktu diam dan mendengar dan bila pula memberi peluang orang lain bercakap. Oleh itu, mendengar yang baik bermaksud satu proses mencerap dan merakam butiran kata-kata atau ucapan daripada sumber sambil memikirkan apakah yang perlu diberikan perhatian, mana perkara pula yang perlu diketepikan. Pendengar yang baik juga mengutamakan tindakan yang perlu diambil hasil daripada mendengar atau mencerap itu.


Berikut adalah langkah-langkah yang perlu diambil untuk anda menjadi pendengar yang baik:

  • Wujudkan suasana yang mesra dalam perbualan atau interaksi.
  • Dengar dengan teliti apa yang sedang diperkatakan.
  • Berikan perhatian sepenuhnya.
  • Berikan 'eye-contact' atau kontak mata.
  • Lihat tepat ke dalam anak matanya.
  • Anggukan kepala sebagai tanda gerak balas anda.
  • Ikuti perbualannya dengan berkata, "ya…ya…aha".
  • Cuba selami perasaan orang yang sedang bercakap dan hayati ceritanya.
  • Ubah mimik muka anda seiring dengan perkara yang dipertuturkan. Misalnya, jangan pula sesuatu perkara yang sepatutnya anda terkejut tetapi anda buat tidak tahu pula.
  • Elakkan dari mengkritik.
  • Jangan menyampuk dan memotong cerita yang belum selesai.
  • Susuli dengan soalan-soalan sebagai tanda yang anda memang mendengarnya dengan penuh minat.
  • Ulangi apa yang dibicarakan sebagai tanda anda faham atau untuk memastikan apa yang anda fahamkan itu betul.
  • Cuba bertindak pada perkara yang difikirkan betul.


Untuk menjadi seorang yang mempunyai kemahiran sosial yang baik, anda perlu mempraktikkan kaedah yang diberi di atas setiap hari sehingga ia mula menjadi tabiat baru anda. Mungkin di peringkat awal kita agak janggal dan canggung melakukannya. Namun lama-kelamaan akan membuah hasil yang di luar jangkaan anda sendiri.

1 comments:

akram izamy said...

yeahh...nak kopi paste..eeheh

Post a Comment